Into the Outdoors: Koncept

För att hålla ditt företag och varumärke aktuellt och rätt i tiden, kan du behöva skapa nya koncept inom ditt nuvarande sortiment. Detta projekt utfördes 2020 och är en presentation av en ny konceptidé för Haglöfs och består av följande delar:

  • Konceptidé
  • Projektplan
  • Grafisk profil för koncept
  • Appdesign
  • 2 organiska instagraminlägg
  • 2 reels

Den bortglömda målgruppen

På Haglöfs hemsida uttrycks en önskan om att nå ut till en bred målgrupp, som innehåller både äventyrare och vana naturälskare såväl som barnfamiljer och friluftskritiker. Om vi tittar på hur Haglöfs kommunicerar på hemsida och sociala medier får man dock känslan av att de främst riktar sig till de två förstnämnda grupperna då vi t.ex. på hemsidan möts vi av skidåkare högst upp på en alptopp långt från skidliftar och barnfamiljer. I avsnittet Outsiders by Nature möter vi två utvalda ambassadörer som båda håller på med avancerad snowboardsport. Kikar vi i Instagramflödet möts vi av liknande kommunikation:

Bilder från: @haglofs Instagram / Outsiders by Nature / Förstasidan haglofs.com

Svenssons, se hit

För att fånga upp målgruppen bestående av  Svenssonfamiljer, citykillar och gamertjejer behöver vi göra det lätt att vara ute i naturen och visa att man inte behöver vara född i en scoutuniform för att kunna uppskatta att vara utomhus och njuta av vår omgivning. Ibland behöver man hjälp utifrån för att komma igång med något nytt och det är här INTO THE OUTDOORS by Haglöfs kommer in. Detta är ett koncept som kommer göra det lätt och prestigelöst att hitta utomhusaktiviteter i din närhet, anpassade för just dig och din nuvarande situation.

Allt blir lättare med en app

I konceptet ingår en app  där användaren lätt söker fram aktiviteter baserat på tidpunkt, plats, väder, aktivitetsintensitet samt om aktiveten ska vara barnanpassad eller inte. Det  finns även plats för att hitta inspiration där andra delar med sig av sina utomhusupplevelser. Förslag på instagramstories och -inlägg för att promota konceptet samt ge en bättre sammanhållen bild av Haglöfs totala kommunikation ingår också.

Föregående bild
Nästa bild
Föregående bild
Nästa bild