Arabesque Academy: Varumärkesplattform

Varumärkes-plattform

En varumärkesplattform l är en viktig resurs för att bygga och underhålla ett starkt varumärke och säkerställa att de visuella elementen och budskapen  följer samma riktlinjer. Det hjälper organisationer att upprätthålla en stark och igenkännbar närvaro på marknaden. Jag har skapat en varumärkesplattform för dansskolan Arabesque Academy som inkluderar:

  • Grafisk Profil & Styleguide
    • Typsnitt
    • Logotyp
    • Färger
  • Målgruppsanalys
  • Marknadspositionering
  • Tonalitet
  • Kommunikationskanaler

Grafisk Profil & Styleguide

En grafisk profil talar om hur kommunikationen ska se ut rent visuellt. Nedan ses Arabesque Academys styleguide som är framtagen baserat på tidigare information och analys.

Typsnitt

Styleguiden innehåller valt typsnitt för Arabesque. De två utvalda typsnitten står i kontrast mot varandra, där den ena är mjuk och flödande som dansen, medan den andra är minimalistisk och rak. Detta representerar Arabesques stilrena kommunikation som både kan vara följsam men även mer rak och direkt.

Färger

Den utmanande violetta gradienten representerar rebellen vouge & whacking. Den mer lugna och utforskande turkosa tonen står för tranformerande Hilal Dance. Den romantiska cerisea färgen representerar den passionerade orientaliska dansen. Sist men inte minst finns en gradient som har element från alla ovanstående färger. Denna representerar hela Arabesque Academy, den vise och vägledande danskolan som står för kompetens och kunskap. Gråskalan används för att skapa olika hierarkier i text och ikoner.

Bakgrund

Som bakgrund används olika bilder från dansuppträdanden i oskärpa. Detta är för att  skapa en känsla av liv och rörelse, precis som i dansen, men utan att ta fokus från informationen som ska förmedlas.

 

Logotyp

Lång

Logotypen är framtagen med samma resongemang som typsnitten. Arabesque står i ett rakt, modernt typsnitt som är anpassat för att ge en unik look. Det talar om att dansskolan står för en modern och tidlös undervisning. Sedan kommer det mer mjuka och flödande från dansen in i academy, som även det är delvis modifierat för att få en egen känsla.

Inboxad

Det finns även en inboxad variant av logotypen. Den är anpassad för att kunna användas som profilbild i sociala medier. Bilden är baserad på den långa logotypen men är anpassad för att passa i formatet för olika profilbilder samt vara lättläst även i liten visningsbild.

Favicon

Styleguiden innehåller även Arabesques favicon. Faviconen har plockat in första bokstaven från logotypen i en mörk ton på en ljus bakgrund, och skapar på så sätt en lättläst ikon som skapar en igenkänning och helhet med logotypen.

Varumärkesplattform:

Föregående bild
Nästa bild