FROM Here: Koncept och annons

Inför detta arbetet fick jag en kort brief som förklarade företagets verksamhet och skulle sedan utifrån detta komma med förslag på företagsnamn och tryckt annons i tidning. Företaget skulle lansera flexibla arbetsplatser i och med det ökade behovet av att kunna jobba från andra ställen än på plats hos företaget.

Namn och logotyp

FROM Here – Namnet leker med frasen ”working from home”, som flitigt använts sedan det blev allt mer vanligt under pandemin. I detta fall har ”home” bytts ut till here för att tala om att du inte bara kan jobba hemifrån, utan även från till exempel hotellobbyn eller på sommarstället, från flygplatsen eller skidorten. Där du är. Alltså här.

Känslan förstärks av att ”here” är skrivet med handstil som förmedlar en idé om att ordet har skrivits dit i ett ögonblick. Det blir lite flyktigt och implusivt. Som att någon bara skrivit dit det i farten, på just den platsen de var på i den stunden. Här. För att väga upp känslan av impulsivitet får det andra ordet en mer stabil ton med ett avskalat och tidlöst typsnitt. ”From” talar om att öven om kontoret kan vara varsom helst, så kommer det inte att kännas slarvigt eller temporärt utan upplevas med en känsla av kvalitet och design.

Annonsering

Annonsen skulle skapas för en halvsida i en tryckt tidning och användas för att fånga läsarens intresse för det nya varumärket. Målgrupp är både företag som vill förse sina medarbetare med ergonomiska arbetsplatser även utanför företagsbyggnaden, men även privatpersoner som vill steppa upp sitt hemma/borta-kontor.